15. Terugkeer

2 oktober 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

Vorig jaar rond deze tijd wisten we niet exact welke toekomst ons te wachten stond. We hadden onze baan opgezegd, vanaf januari zouden we geen huis meer hebben en op dat moment was nog onduidelijk was waar onze toekomst zou komen te liggen. In die periode werden wel de contacten met Frankrijk gelegd. En vanaf december was het dan daadwerkelijk duidelijk en definitief dat wij vanaf januari in Frankrijk zouden gaan wonen. Wat een uitdaging en wat hadden we er veel zin in!
Een karrenvracht aan (levens)ervaring hebben wij in de afgelopen periode opgedaan, heel veel lieve mensen ontmoet welke ons geholpen hebben met van alles en nog wat. En ook alle mensen/gasten die we ontmoet hebben in ons werk. Maar ook alle lieve vrienden, familie en bekenden die zijn langs geweest, wat hebben we dat gewaardeerd en wat was dat fijn! Al met al een ervaring die wij voor geen goud hadden willen missen.

Maar we hebben afgelopen week definitief besloten terug te keren naar Nederland. Het afgelopen jaar is voor ons een proces geweest waarbij we afstand hebben kunnen nemen van alles en nog wat en heeft ons bovendien aan het denken gezet; wat willen we in de toekomst?
En daar hebben we gaandeweg het jaar een bijzonder proces in doorgemaakt. Van gedachten in het kopen van een huisje hier in de buurt of ergens anders in Frankrijk willen onderzoeken om te werken en wonen. Alles is de revue wel gepasseerd. Uiteindelijk is de slotsom dat 2 factoren voor ons van doorslaggevend belang zijn geworden;

Ten eerste hebben wij besloten dat wij na ruim 10 jaar samen te hebben gewerkt dat we allebei weer apart van elkaar willen gaan werken. Met onze gezamenlijke doelen, dromen en werkzaamheden hebben we 10 prachtige jaren doorgemaakt. Met nog (zucht haha) zo’n 25 werkzame jaren voor de boeg hebben we nog een leven voor ons welke we heel graag samen willen doorbrengen maar op dit moment niet meer als collega’s . Al onze keuzes in de afgelopen jaren hebben we samen gemaakt maar hing dat ook van elkaar af. Door dat voor ons te doorbreken komt er weer ruimte voor een eigen ontplooiing zonder daar direct een consequentie aan vast hangt als het gaat om werk maar bovenal ook om wonen.

Een andere hele belangrijke factor is ons gemis van vrienden & familie / sociale leven in Nederland. Daar hoeven we verder geen uitleg over te geven.

Deze week hebben we onze huurovereenkomst opgezegd. Lastig, omdat we deze bijzondere plek in ons hart hebben gesloten. Lastig omdat ook de familie heel veel voor ons gedaan heeft en het contact heel prettig en fijn is. Maar tegelijkertijd ook zin hebben om weer terug te keren. Er zijn wat praktische zaken die we zullen moeten oplossen met papierwerk en verhuizen van spullen…

Eerste stappen die we op dit moment aan het nemen zijn is het zoeken naar werk en het vinden van bewoning. Mocht iemand die onze stukjes leest nog iets weten hierbij direct maar een oproep; we zoeken een gemeubileerde woning waarbij we voor minimaal een half jaar kunnen wonen. Iemand die op wereldreis gaat bijvoorbeeld.
Dat geeft ons de gelegenheid rustig alle zaken hier te kunnen afronden en we gerichter kunnen gaan zoeken naar een woonplaats. Onze voorkeur? Ergens tussen Putten en Meppel.

Tot slot willen we jullie allemaal heel hartelijk danken voor het intensief meeleven met ons in het afgelopen jaar. Het heeft ons heel goed gedaan!

Ons leven gaat verder in Nederland maar hierover zullen we niet meer gaan schrijven...

1. Peter en Madelon:
    2 oktober 2022
    Heel veel geluk in werk en privé voor de toekomst.
    Hartelijke groet, Peter en Madelon
  2. Bakker:
    Dank!!
  3. Ines:
    2 oktober 2022
    Wow, wat een beslissing! En wat zal de familie Pelletier dat betreuren, ze spraken vol lof over jullie!
    Maar natuurlijk alle respect voor jullie beslissing en veel succes voor de toekomst! Misschien schrijven jullie nog eens een blog hoe het jullie vergaat?
  4. Bakker:
    2 oktober 2022
    Een hele beslissing maar voor ons fijn dat de knoop is doorgehakt. Wij kunnen ons inderdaad geen betere verhuurders wensen!
  5. Els de Haas:
    2 oktober 2022
    Goede beslissing! Maar dat paradijsje voor een jaar neemt niemand jullie meer af. Goed dat jullie de uitdaging zijn aangegaan - leerzaam! Ik vond het heel leuk jullie te ontmoeten en te leren kennen en je weet het: altijd een kamer vrij in le Bas! Xxx
  6. Bakker:
    3 oktober 2022
    Dat paradijsje blijft. Bijzondere plek in een bijzonder mooie regio!
  7. Alex:
    2 oktober 2022
    Een ervaring die niemand af neemt en achteraf is alles makkelijk maar je hebt nooit het idee van wat als....want jullie hebben het gewoon gedaan en als je dan na een jaar dingen begint te missen dan is de keuze aan jullie uiteraard en als je er samen uit bent dan is het idd knopen doorhakken en dat is gebeurd en nu maar kijken wat de toekomst gaat brengen maar komt vast goed
  8. Bakker:
    3 oktober 2022
    Achteraf kan je een koe in de kont kijken :-)
  9. Piet:
    2 oktober 2022
    Een beslissing die je niet zomaar neemt, een mening daarover is niet passend en niet belangrijk. Jullie zijn op weg gegaan en gaan op een andere weg verder. Fijn dat we met jullie mee hebben mogen reizen. De wereld is klein: vandaag of morgen ontmoeten we elkaar weer.
  10. Bakker:
    Mooi gesproken!
  11. Trees:
    2 oktober 2022
    Het leven is soms keuzes maken!
    Fijn dat jullie weer terug komen!
    Maar ook goed dat jullie in Frankrijk deze ervaringen hebben op gedaan.
    Nu weten jullie ook wat je wel wilt.
    Maar dit avontuur nemen ze jullie niet meer af.
    Lieve allebei, welkom in Nederland met nieuwe uitdagingen enz.
    Hopelijk zien we elkaar en dank voor jullie mooie verhalen.
    Het gaat jullie goed!
  12. Bakker:
    3 oktober 2022
    We zijn heel blij dat we dit hebben mogen ervaren en doen. Tot snel!
  13. Joop & Tineke Hazeu:
    2 oktober 2022
    Wat jammer nou, maar jullie weten elkaar goed op te vangen. Gelukkig maar.
    Jammer, enkele zwartpraters op de Mariahoeve krijgen hun zin. Ik moet regelmatig "op de mat komen" waarom ik de heiligverklaring van jullie opvolgers mij niet bevalt. Leuke en aardige mensen maar alleen : OMZET-OMZET-OMZET.
    Wij (Tineke en ik) hoopten dat het jullie zou lukken om echte Fransen te worden. Dus de Franse nummerplaat maar weer inleveren van de lelijke eend.
    Hier in de buurt zijn de prijzen van huurwoningen/koopwoningen niet te behappen voor "starters". Dan maar naar aardbeving Groningen toe? Kom dan wel even langs in Ermelo om te vertellen wat jullie gaan doen. Overal is er een camping en/of een waterpoloclub te vinden.
    Nogmaals, het doet ons pijn dat dit (ook) niet datgene is geworden wat jullie voor ogen hadden. Maar hou elkaar rechtop!
    Hou a.u.b. contact met ons

Joop&Tineke
  14. Bakker:
    3 oktober 2022
    De franse nummerplaat eerst maar weer inruilen voor een Nederlandse op onze Hyundai..
  15. Wilma van Bambost:
    2 oktober 2022
    Wat een jaar hebben jullie achter de rug!
    Moeilijke dingen maar ook mooie dingen.
    Deze ervaring nemen ze jullie niet meer af! Erg leuk om met jullie meegelezen te hebben! Veel succes met alle regeldingen en wie weet zien we elkaar weer eens!
    Het ga jullie goed!!
  16. Bakker:
    3 oktober 2022
    Toch vooral mooie dingen hoor!
  17. Theo Koster:
    2 oktober 2022
    Na al jullie Franse avonturen gelezen te hebben en, je mag het best weten, af en toe een beetje jaloers, komt dit bericht als een volslagen verrassing. Goed dat jullie reëel genoeg zijn om te zien of het wel of niet zo door kon gaan. Jullie hebben het in ieder geval geprobeerd. Het is wat moeilijk om aan te bieden om weer te helpen met de verhuizing. Ik wens jullie in ieder geval al het goeds toe.
  18. Bakker:
    3 oktober 2022
    Haha, ja dat durven we je niet te vragen :-)
  19. Angelique:
    2 oktober 2022
    Hey schatjes, nou voor mij kwam het eerlijk gezegt niet als een verrassing, ik weet niet niet hoe, maar hoe mooi het daar ook is, en hoe leuk de mensen en logee's zijn ,
    je gaat wat dingen missen, die je hier al jaren gewent bent. Sporten, vrienden, familie, dichtbij de winkels etc, dus ja ik snap het wel, ik zou het zelf niet kunnen, omdat ik mensemens ben, en dus graag onder de mensen ben, al is het maar met boodschappen doen. Ik heb nogmaals heel veel respect voor jullie dat jullie dit allemaal zijn aangegaan, ook de Mariahoeve waar jullie het geweldig deden, echt klasse! maar ja soms moet je keuze's gaan maken, en dat bepalen jullie nog altijd zelf, jullie moeten het samen doen. Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat jullie weer Hollanders worden, en kunnen we dan ook wat makkelijker een bakkie doen. Hoop dat jullie snel wat vinden, ik ga ook wel eens wat rond neuzen.
    knuffiesss en kusssss
  20. Bakker:
    Dank je!
  21. Wob van den Hoorn:
    3 oktober 2022
    Hartelijk dank voor de vijftien mooie reisverhalen en al het goede en nodige toegewenst voor het vervolg van de levensreis.
  22. Bakker:
    3 oktober 2022
    We hebben met plezier geprobeerd onze ervaringen op papier te zetten. Maar de ervaring is onvergetelijk geweest!
  23. Bakker:
    Dank je wel Wob!
  24. Af Mathijssen:
    3 oktober 2022
    Geen verrassing, maar wel erg jammer. Was altijd erg leuk met jullie. Gullie komt vast nog eens aanwaaien in Coiffy. Wellicht zien we elkaar eind november nog eens.
    Groet Ad
  25. Bakker:
    9 oktober 2022
    Wederzijds Ad. Jullie alvast heeel veel plezier van jullie reis naar Afrika!
  26. Johan en Tineke Bosch_Helfferich:
    3 oktober 2022
    Wat jammer maar jullie zijn nog behoorlijk jong om nog wat weer op te bouwen.
    De verhalen van jullie met interesse gelezen, ik zag dit niet aankomen.
    Wij hopen dat je beide weer wat kunt vinden dat bij jullie past.
    En natuurlijk ook woon ruimte zodat je rustig om je heen kunt kijken voor de volgende stap in het leven.
  27. Bakker:
    9 oktober 2022
    We blijven eeuwig jong :-) Komt goed, wat je zegt liggen alle opties nog open.
  28. Hennie en Bram:
    3 oktober 2022
    Jullie hebben het geprobeerd jongelui en daar ook best wel tijd voor genomen. Het is gebleken dat dit niet jullie ding is hebben jullie een dapper besluit genomen om te stoppen en terug naar Nederland te komen.
    Ik wens jullie heel veel geluk samen, wat je ook gaat doen i de toekomst.
    Lieve groetjes Hennie en Bram
  29. Bakker:
    9 oktober 2022
    Dank jullie wel, wellicht dat we jullie nog ergens treffen met een cappucino + appeltaart ;-)
  30. Jan & Marianne:
    8 oktober 2022
    Hallo Eelco en Henriëtte, wat een mooi en eerlijk verhaal. Voor ons komt het niet echt als verrassing. Van de zomer hebben we een aantal dagen bij jullie op dat mooie plekje mogen doorbrengen. Zo heerlijk stil en aangenaam. We hebben genoten van jullie hartelijkheid en goede zorg. Het waren hele fijne dagen. In de gesprekken met jullie voelden wij al dat het misschien wel eens deze kant op kon gaan. Goed om dit besluit te nemen. Jullie vinden ieder wel weer een nieuwe plek om te werken. Wij wensen jullie samen een hele goede toekomst toe.
  31. Bakker:
    9 oktober 2022
    Dank jullie voor het bericht. We hebben ook met veel plezier op deze bijzondere plaats het jaar doorgebracht en hopen in de toekomst echt nog met enige regelmaat het gebied te bezoeken. Dat blijft prachtig!
  32. Piet en Anja:
    20 oktober 2022
    Dank jullie wel voor de openheid van de verslagen. jullie hebben een mooie tijd gehad, veel gezien en beleeft. Ook een mooie plek om te wonen geweest . En vast wat Franse woorden rijker. Het zal best weer fijn zijn om dichter bij de fam. en vrienden te zijn. En er is nog steeds werk genoeg in Nederland. Veel succes met het zoeken van een woning en voor allebei een baan. warme groeten van ons.
  33. Bakker:
    27 oktober 2022
    Dank jullie, komt helemaal goed!
  34. Thea van de Kraats:
    26 oktober 2022
    Hallo Eelco en Henriette wat een moeilijke beslissing moet dat zijn geweest.
    Ik begrijp wel dat jullie de vrienden en familie missen Zou ik ook doen.
    heel veel succes in de toekomst. gr Thea
  35. Bakker:
    27 oktober 2022
    Het is een proces geweest waarbij we ons allebei goed voelen met dit uiteindelijke besluit. We kijken met heel veel plezier op het afgelopen jaar terug!