12. En, hoe is het nu met ons?

22 juni 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

Gister is de astronomische zomer begonnen. Dat betekent dat wij intussen alweer bijna een half jaar op het Franse platteland woonachtig zijn. Een half jaar wat voorbij is gevlogen en wat wij als zeer intens hebben ervaren. Naast het afsluiten van de vorige werkzaamheden na een zeer roerige periode, het verhuizen en vervolgens weer je weg vinden in het werkveld in een onbekend land wat je alleen kent van eigen vakanties is een hele berg aan ervaringen die wij allebei op onze eigen manier hebben ervaren. Overigens; de strekking van dit komende A4'tje is dat wij het iedereen zouden aanraden te doen! En niet om voor onszelf te spreken omdat wij het doen. Nee, puur om voor jezelf eens helemaal terug te gaan naar de basis om te jezelf te (her)ontdekken.
Voor mogelijke afhakers bij het lezen van dit stuk; wees gerust, het wordt niet een zweverig, filosofisch verhaal wat we je gaan voorleggen...

De laatste voorbije weken kenmerken zich door prachtig mooi weer. Zon, warm en een gevoel van zorgeloosheid ondanks de onrust wat er in de wereld heerst. We hebben een goede aanloop van onze Chambre's d'hotes, veel leuke en diverse & bijzondere gasten, leuke gesprekken en bovenal tijd. Tijd om rustig in de tuin te bladharken. Tijd om een boek te lezen. Tijd om de natuur intens te beleven en te leven in het nu. En er is rust & stilte. Heeeel veel rust en stilte haha. We merken dat we echt in de laatste weken weer een beetje onszelf aan het worden zijn. Is dat gek? Nee, dat denken we niet. In het afgelopen half jaar hebben we nieuwe prikkels gehad en eer je daar weer aan gewent bent zijn er zo een paar maanden voorbij. Maar vooral merken we hoe ontzettend intens de periode is geweest van de start van de Corona-pandemie tot ons afsluiten van de woon- en werkplek afgelopen december. We merken nu pas dat we weer een beetje boven Jan komen en dat die periode mentaal toch wel zeer zwaar is geweest.
We merken dat we weer wat ruimte in het hoofd krijgen zonder aan zoveel sores (werk gerelateerde welteverstaan) te denken dat we haast weer een beetje onbevangen in het leven komen te staan, zonder het al te zwaar te maken, maar dat is wel iets wat in de laatste jaren wel verloren waren. We kunnen ook met recht zeggen dat het de enige juiste beslissing is geweest te stoppen met de werkzaamheden op onze laatste werkplek en de stap met de verhuizing naar Frankrijk te zetten.
We zien deze periode ook als een korte of langere sabbatical; een periode waarbij we kunnen doen wat we goed kunnen maar om tegelijkertijd wel de tijd te kunnen nemen om alles in ons op te nemen. Om te ontdekken en te ervaren wat we momenteel doen, of we dat willen blijven doen in deze vorm en te onderzoeken wat we nu precies en hoe we dat nu precies verder willen gaan doen?

We zouden liegen als we zouden zeggen dat we niets missen, integendeel. In het kort de belangrijkste 4 dingen die we van/uit Nederland missen:

1. Vrienden & familie - Intussen is er al een behoorlijke waslijst aan vrienden & familie geweest. Echt superleuk waardoor het dragelijk is tot nu toe. En daarbij, lang-leve-whatsapp/skype!

2. Een onlinecontactformulier van bedrijven waar wel een reactie op komt..

3. De appie - 3 tapashapjesbakjes voor 5 euro

4. Biercafe Hazeburg - het assortiment speciaal bier is hier toch echt wel minder. Gelukkig is er ruimschoots een compensatie van het aanbod van wijn ;-)

En logischerwijs kunnen we ook al een klein top viertje maken van dingen die we absoluut niet missen :-)

1. Altijd drukte, altijd rumoer. Het jachtige. Tot dusver ervaren we het hier als een versnelling minder.

2. De idiote huizenmarkt.

3. Betaald parkeren.

4. Je was kunnen buitenhangen zonder dat het ruikt naar gier of stikstof :-)

Deze top4 lijstjes zijn natuurlijk aan verandering onderhevig. Kortom, het net geschrevene kan morgen weer anders zijn..
Slotsom: het gaat goed met ons. We zijn echt aan het genieten. We ons verrijken met een zeer bijzondere ervaring en we zin hebben in de toekomst!

Een goede zomer gewenst!

1. Af Mathijssen:
    22 juni 2022
    Mooi om te lezen, ik kom snel daarheen als de corona uit mijn lijf is verdwenen. Dus hollandse boodschappen nodig, laat me weten.
  2. Bakker:
    24 juni 2022
    Beterschap, hopelijk snel weer opgeknapt!
  3. Joop & Tineke Hazeu:
    22 juni 2022
    Ik kan me het niet voorstellen: jullie en relaxen!
    Maar ik begrijp het wel wat je bedoelt dat er een andere routine binnengekomen is.
    Tot het volgende hoofdstuk. Weliswaar nummer 13 maar ik geloof niet in ongeluksgetallen
    Joop (& Tineke)
  4. Bakker:
    24 juni 2022
    Haha, ja wie weet wat 13 ons brengt :-)
  5. Angelique:
    22 juni 2022
    Ja het is wel een rollercoaster geweest voor jullie, en jullie zullen vast nog wel wat dingetjes tegenkomen, maar van alles kan je leren, en dat is jullie tot nu toe ook gelukt, zodra we een keer tijd hebben komen we natuurlijk graag langs, maar ja in de evenementen is het zo gigantisch druk, dat ik de hele week alleen eet, en Alex pas tussen 22.00 uur en 23.00 uur thuis komt, tis wel weer even wennen voor ons, zo na de corona tijd, maar ja beter werk hebben dan niet, alleen is het wel een beetje veel. We zijn natuurlijk ook erg nieuwsgierig naar jullie stekkie, en de rust, de natuur en jullie huis. Wel blij dat jullie gasten hebben mogen ontvangen, en er nog veel meer mogen volgen. XXX
  6. Bakker:
    24 juni 2022
    Jeetje, dat is inderdaad wel andere koek. Kunnen ons voorstellen; wie is toch die man die op zondag het vlees komt snijden haha
  7. Marja:
    Fijn!
  8. Els de Haas:
    22 juni 2022
    Mooi stuk weer! Het is precies zoals je schrijft, back to basic, geen haast en overprikkeling en toch actief zijn. En ja, schone lucht dus schone was. Mijn waslijn hangt onder deckersenboom, waar er nu wel wat uit vallen, op de schone was....c'est la campagne! 😅
  9. Bakker:
    24 juni 2022
    Vogelpoep is ook al gespot ;-)
  10. Sandra:
    22 juni 2022
    Wederom leuk om te lezen en fijn dat jullie hè draai kunnen vinden en vwb punt 3 van de dingen die je mist…. Maak maar een lijstje( niet te lang😂) dan nemen we dat mee in augustus. Tenminste als het in de auto past!
  11. Bakker:
    24 juni 2022
    Ik zou maar een vrachtwagen huren...
  12. Alex:
    22 juni 2022
    Ik vind het mooi om te lezen dat jullie jezelf hebben hervonden alleen gaat dat bij mij niet werken, stilte is voor mij persoonlijk een ramp, ik heb geen geduld om een boek te lezen in ben dan meer een doener zeg maar, ik heb prikkels nodig zodat ik in avond/begin van de nacht moe ben anders slaap ik niet of nauwelijks en 1 cultuur shock is al heel wat, maar ik snap wel een beetje hoe het voelt, van Rotterdam naar Meppel was voor mij ook wel een dingetje, even om 0.00 uur een snackie halen was er niet meer bij, zondag niet even de stad in gaan om te winkelen en niet even naar de kust, de mentaliteit hier moest ik ook aan wennen en ben daar nog steeds een beetje mee bezig doe mij maar recht door zee met je hart op de tong maar nu ik hier al heel wat jaartjes woon hoef ik echt niet meer terug....leuk om een keer op visite te gaan daar maar als ik afslag Meppel zuid zie weet ik dat ik bijna thuis ben en dan ook echt thuis.
    We komen zeker een keer langs alleen moet het wat rustiger worden want die corona tijd wil iedereen binnen een paar maanden goed maken, tenminste zo lijkt het wel dus veel op de vrachtwagen van het ene evenement naar de andere en weken van 70 tot 80 uur werken is geen uitzondering momenteel en dan is het verschil wel heeeeeeeeel groot met Frankrijk moraal van het verhaal.....doe vooral waar je gelukkig van wordt en ook is is het voor mij nu een beetje teveel van het goede, ik vind het wel leuk om te doen ook al geniet ik ervan om thuis te komen en weer gezellig met Angélique te zijn maar zodra mijn werk het toe gaat laten knallen we jullie kant echt op
    grtz
  13. Bakker:
    24 juni 2022
    Haha, ja Meppel de big apple. Het kan verkeren Alex, wij dacht ook nooit uit het Meppelse weg te gaan.
    Werkse, vooral niet te hard!
  14. Piet en Anja:
    23 juni 2022
    Wij zijn blij dat jullie je zelf weer gevonden hebben, en het rustig aan kunnen doen. Fijn dat jullie ook bekende gasten hebben gehad en nog krijgen, Veel succes
  15. Bakker:
    24 juni 2022
    Nou, rustiger aan doen. We hebben natuurlijk wel onze bezigheden maar het is gewoon minder jachtig. Bij jullie ook alles goed?
  16. Vrouwgje:
    24 juni 2022
    Het klinkt heel aanlokkelijk, maar zal nog een jaar moeten wachten voordat ik het jachtige leven vaarwel kan zeggen. Gelukkig heb ik momenteel de weekenden om weer op adem te komen. Maar jullie hebben wel genoeg tijd genoeg om de moestuin te onderhouden. Lekker al die verse groenten en vruchten.
  17. Johan en Tineke Bosch_Helfferich:
    30 juni 2022
    Hallo hoe zijn de temperaturen bij jullie ,is het er warmer dan in Nederland.
    Wij hebben hier onze wandelingen naar de ochtend gebracht.
    Fijn dat het goed gaat in Frankrijk.
    Zaterdag 25 Juni weer normaal met groepjes rond mogen gaan op de Maria Hoeve.
    Het was op het terras gezellig druk. Ook nog een verjaardag Feestje.
    Tineke loopt weer heel wat kilometers maar gaat niet meer de 4 daagse lopen.
    Ik loop wat kortere routers ,en blijf maar wat meer Gidsen als het nodig is.

Groeten Tineke en Johan.