14. Vendanges

14 september 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

Na weken van topdrukte, heel veel warmte en geen spat regen was de inspiratie voor een vervolgstukje even ver te zoeken, onze oprechte excuses daarvoor.

'Wat heb je dan gedaan?' in die tussenliggende periode is de meest gestelde vraag. Nou, we hadden erg veel gasten uit binnen- en buitenland maar ook veel familie en vrienden over de vloer. Een erg leuke tijd waarbij de wijn-tjes, -flessen en -dozen niet aan te slepen zijn geweest :)
Wijn koop je in de winkel nietwaar? Tja, dat is een feitelijke conclusie. Edoch, niets is minder waar. Al dat sap wordt uit een druif geperst. Deze druif ligt in een grote bak waar deze druif (met een heleboel soortgenoten) natuurlijk in gelegd wordt. De tros komt van een rank die er door iemand wordt afgehaald. Dit jaar dus (mede) door ons.

Want ja, als je in Frankrijk woont moet je je ook onderdompelen in de gewoontes die daar bij horen. En dan ga je helpen met de vendanges - wijnpluk. Zoals jullie vast al eens gelezen hebben is Coiffy-le-Haut een dorp wat al een behoorlijke rijke traditie kent van wijnbouwen. In de 1900e eeuw woonde er ruim 1000 mensen in het dorp en werkten er een groot deel daarvan in de wijngaarden. Door de dramatische intrede van de Phylloxera (druifluis) in 1863 is de bevolking in rap tempo weggetrokken. Tegenwoordig heeft Coiffy-le-Haut 120 inwoners en kent het, gelukkig, weer 2 wijnhuizen. Sinds de jaren '80 is men weer actief wijn gaan verbouwen met intussen weer een volwaardige wijn teelt op de hellingen rondom Coiffy.

Vorige en deze week hebben wij ons, als vrijwilliger (symphathisant), aangesloten om bij het biologisch - dynamische Domaine Pelletier te gaan helpen. Je krijgt een schaar, een laantje met heel veel wijnranken en knippen maar. Ondersteboven, op knieën, gebogen en bovenal scheef staan zorgt voor spierpijn. Maar oh, wat leuk om mee te maken. Met ongeveer 25 mensen van diverse pluimage gingen we knippen van 8.30u tot 12.00u om vervolgens ons met wijn en heerlijk 4-gangen menu klaar te maken voor de middagshift. Deze shift was wel ietsje zwaarder met het eten in de maag en net 1 wijntje teveel op...

Deze week is de laatste week van het plukken, hopelijk dat we nog een dagje kunnen meepikken.

Verder zien we dat het seizoen wel op zijn einde loopt, de reserveringen lopen in aantallen flink terug en kunnen we ons langzaamaan op gaan maken voor de herfst!

1. Els de Haas:
    14 september 2022
    Mooi verhaal weer! Ja, de pluk is hartstikke leuk om mee te maken, én goed voor je lijf. Hopelijk kunnen jullie de laatste plukdag ook meemaken, inclusief rondrit door het dorp en afsluitingsdiner 's avonds! Veel plezier alvast!
  2. Bakker:
    23 september 2022
    Ja het was echt een belevenis :-)! En ja de laatste pluk-dag ook mee kunnen maken incl. rondrit op de trekker! En 2 keer deze dag een 4-gangen menu.. Bijzondere en leuke ervaring!
  3. Joop & Tineke Hazeu:
    14 september 2022
    Hallo lieden, ik weet dat dat leuk is. Wij, Tineke en ik, gaan vanaf volgende week aan de slag om de trossen op de wijngaard Telgt in Ermelo "persklaar" te maken. M.a.w.: knippen, slechte druiven eruit en dan in het krat. Veel plezier daar. Joop&Tinke
  4. Bakker:
    23 september 2022
    Ja super leuk om mee te maken, één groot feest hier! Wij hebben afgelopen zaterdag de laatste druiven geplukt, jullie nog veel succes en plezier! Groetjes!
  5. Sandra:
    14 september 2022
    Zullen ook een dagje komen helpen, we zijn weer bijna thuis dus het kan….. nee hoor geintje. Ik hoop dat jullie nog een dag, een maaltijd en wijn( iets minder dan) mee kunnen maken. Succes
  6. Bakker:
    23 september 2022
    De druiven zitten allemaal veilig in het vat :-). Zelfs nog 1,5 dag geplukt incl. de laatste dag, wat een feest! Zelfs 2 x een 4-gangen menu met wijn deze dag, bijzondere ervaring!
  7. Marja:
    Leuke ervaring rijker
  8. Bakker:
    Dat was het zeker!!
  9. Koen Koenderink:
    14 september 2022
    Ik zag jullie foto’s van bij het begin van het plukken en dacht dat ik dat wel heel erg leuk zou vinden om mee te maken. Misschien volgend jaar.
  10. Bakker:
    23 september 2022
    Oh ja Koen, hebben zeker gedacht dat dit ook wel wat voor jou zou zijn :-). Wie weet volgend jaar!
  11. Alex:
    14 september 2022
    Wij hadden ook graag langs willen komen maar vanwege grote drukte op mijn werk (70 tot 80 uur per week is vrij normaal aan het worden in de zomer ben ik blij als ik dan even thuis op de bank kan genieten met Angélique maar dat moge duidelijk zijn....rustigere tijden zullen er vast wel weer een keer aan komen alleen lijkt het er momenteel op dat iedereen festivals wil organiseren omdat het de afgelopen 2 jaar niet kon en nu dan de schade in willen halen alleen dan allemaal tegelijk.
    Gelukkig dat het voor jullie nu ook wat rustiger aan het worden is zodat je samen lekker kunt evalueren van hoe wat en waar, geniet ervan
  12. Bakker:
    23 september 2022
    Dat snappen we uiteraard helemaal en is ook geen enkel probleem (hoewel het wel leuk en gezellig zou zijn natuurlijk). En ik denk indd dat iedereen graag weer wat wil ondernemen dus genoeg werk!
  13. Ines:
    15 september 2022
    Zo herkenbaar! We hebben ook een keer geplukt voor Pelletier en waren de middag helemaal uitgeteld. Na een heerlijke maaltijd en overvloedig wijn…wat een ervaring, om nooit meer te vergeten!
  14. Bakker:
    23 september 2022
    Zeker! S'avond uitgeteld op de bank maar indd een ervaring om niet te vergeten!
  15. Vrouwgje:
    17 september 2022
    Je kunt ook iets langer over een glas wijn doen, het hoeft echt niet klok-klok-klok. Maar wel leuk dat je kan mee helpen, krijg je echt een idee wat er moet gebeuren voordat je een heerlijk glas pelletier kunt drinken. Met jullie inburgering in Frankrijk komt het zo wel goed. Ik zou zeggen drink er nog eentje op. Je hebt genoeg beweging gehad.
  16. Bakker:
    23 september 2022
    Ja er zit best veel werk in zo'n flesje wijn, daar denk je niet altijd over na :-). En genieten van een lekkere glas Pelletier wijn doen we zeker!
  17. Piet en Anja:
    18 september 2022
    Leuk dat jullie druiven plukken daar. Als kind mochten we dat bij ons thuis, dan wel niet voor wijn maar om lekker op te eten. hopelijk krijgen jullie voor de herfst ook nog voldoende gasten. Geniet ook van de laatste pluk dag, met wat ik leest ook een feestdag.
  18. Bakker:
    23 september 2022
    Ze waren ook erg lekker om te eten (stiekem geproefd :-)) De laatste pluk dag ook beleefd en indd wat een feest was dat! Groetjes!
  19. Angelique:
    21 september 2022
    Toch weer een ervaring rijker voor jullie, en leuk om te horen dat jullie het naar zin hadden, ja de rustige periode komt er weer aan, al moet ik zeggen dat het hier nog vrij lekker is, momenteel zo'n 19 graden, nou mag van mij zo blijven heerlijk! met jullie verder alles goed? en met de diertjes? xxx
  20. Bakker:
    23 september 2022
    Hier genieten we ook nog van het lekkere weer. Alhoewel het hier buiten nu lekkerder is als binnen (in de zomer konden we het binnen juist heel koel houden). Verder gaat alles goed hoor met ons en de diertjes :-)
  21. Angelique:
    24 september 2022
    We hebben wel voor het eerst de kachel weer aangehad van de week, s'avonds is het best fris, en de pellets zijn ineens 3x in prijd gestegen pffff, maar zomers is het heerlijk als je het dan binnen lekker koel hebt. Fij om te horen dat het goed met jullie gaat en met de dieren, hoop jullie snel weer eens te zien xxx