11. Moestuinen

30 mei 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

Honderden keren. Nee misschien wel duizend keer. Misschien nog wel vaker. Zo vaak dat wij op onze vorige werkplek langs een grote moestuin liepen. Bijna dagelijks was er wel een oude wijze man te vinden die nog even onkruid wiedde, een beetje aan het sproeien was of andere klusjes rondom de moestuin. Het was niet zo dat wij geen zin hadden om in deze moestuin te helpen, het had meer de praktische oorzaak dat om het bedrijf draaiende te houden wijzelf ons geen tijd gunde 'in de leer te gaan' bij 1 van de vrijwilligers.
Allerlei termen werden ons om de oren gegooid; - dieven, - doorschieten, - poten, - toppen, - uitdunnen of verspenen. Geen idee maar het hoorde op zeker bij de moestuin. Wel bleef ons altijd bij dat het eigenlijk heel bijzonder is dat het een wonderlijk proces is waar je lang niet elke dag bij stil staat als je je groente koopt in de supermarkt.

We leven hier natuurlijk momenteel op een compleet andere manier. Soms kennen we drukke dagen door de wissels van de kamers, het bereiden van het eten of het onderhoud van onze grote tuin. En er zijn dagen bij we het rustig(er) aan kunnen doen. Een boek in de tuin kunnen lezen of op pad zijn. Maar we hebben ook een groot stuk tuin waar we ons hebben ondergedompeld in onze eigen moestuin. En oh oh, hadden we maar beter opgelet..
Eind maart begon het te kriebelen. Het was lekker weer met een zonnetje en wijnboer Pierre had net het volledige gedeelte omgeploegd zodat wij het verder konden gaan bewerken. In de plaatselijke bouwmarkt is er een overdadigheid van jawelste; alle soorten groenten, soms fruit en ander spul om in de grond te stoppen kun je er vinden. In Nederland hebben we er nooit zo opgelet maar weten we zeker dat er niet zo'n enorme stelling te vinden is in een huis-tuin en keuken bouwmarkt. Hier dus wel. Elke Fransman heeft ook wel een stukje op zijn grond wat hij zelf bewerkt en waar hij dan wat groente op verbouwd. Daarom konden wij ook echt niet achterblijven en voelde wij bijkans de hele natie smachtend kijken hoe wij onze eerste groente-tuin-stappen zouden zetten.

Nadat de tuin in zaaibedden waren voorbereid het geklooi met dat zaad. Natuurlijk hadden we niets voor gezaaid: De klassieke fout van een eigen moestuin. Op een winderige dag met sla-zaad in de weer is niet aan te bevelen kunnen we je vertellen. Minuscuul klein en dan zorgen dat het op de juiste plek in het juiste gootje terecht komt. In een van de albums kun je overigens zien dat dat wel gelukt is alleen dat er ietsje teveel kroppen op elkaar staan....wij zijn echter al zeer trots met het resultaat dat het überhaupt boven de grond gekomen is. Eigenlijk geld dat voor alles wat we ingezaaid hebben. De wortel begint te groeien, de kroppen sla doen het goed. De plantjes Broccoli beginnen uit te lopen en ook de rode kool, de (gekneusde) bietjes en courgette planten beginnen werkelijk enorm te groeien. Toch wel bijzonder. Feitelijk zeggen we hiermee dat wanneer je er ook niets van verstand hebt het je toch kan lukken. Houd hoop!

Eerste 'oogst' wat we intussen al lekker hebben verorberd is radijs. Vol trots vertelde wij dat en passant aan gasten welke doorleuk wisten te vertellen dat dat ook altijd wel lukt haha. Maar toch zijn we trots. Ook plukken we intussen vrijwel dagelijks heerlijke compacte en zeer smaakvolle aardbeien. Kunnen we vrij regelmatig kruiden knippen voor gebruik. Het eerstvolgende wat we nu ook kunnen gaan eten zal de sla gaan zijn.
Tegelijkertijd is daar altijd weer het gevaar; het gevaar van die glibberige dingen die s'avonds actief zijn en lekker de hele nacht aan het blad zitten te zabbelen. Slakken. Met man en macht zijn we momenteel eierschillen aan het sparen, koffiedrap aan het oppotten om maar een fortificatie om de plantjes te kunnen opbouwen. Momenteel lijkt het te helpen. De slakken lijken onder de indruk van de zeer ingenieuze blokkades waardoor de plantjes op dit moment gespaard blijven.
Wel heeft vrouwlief nog een zeer geheim wapen in de maak momenteel. Gekookt, gesudderd en gefabriceerd staat er momenteel een goedje op de vensterbank waardoor de slakken hiermee de laatste slag zal worden toegediend: Zelfgemaakte knoflookspray. En dat gaat toch werken (aldus het internet). Het is alleen te hopen dat we daarmee ook niet al onze gasten weg gaan jagen...

Kortom, we vinden het erg leuk te doen en kunnen al genieten van al die groeizame dingen of het uiteindelijk te eten is is een zorg voor later :-)

Voor het bewijs van al dat groeiende spul; kijk even in het fotoalbum Moestuin.

1. Joop & Tineke Hazeu:
    30 mei 2022
    Bij mij/ons was het altijd zo: alle zaadjes tegelijk de grond in, niet verdelen over 3 x in de maand. Dan is ook alles niet tegelijk klaar om te oogsten. Maar om de week een deel. De buurt werd overspoelt met teveel tegelijk te oogsten producten.
    Weet je dat er ook korreltjes zijn die slakken verdrijven. Stinkt je tuin niet en ziet het er ook niet uit als een "groene bak afvalplaats"
    Fijn dat het goed gaat en houd ons op de hoogte.
  2. Bakker:
    30 mei 2022
    Haha, zo hadden we het nog niets eens bekeken. Komt het natuurlijk wel op neer dat er telkens iets te oogsten valt!
  3. Sandra:
    30 mei 2022
    Wat een verschil als je bv de slaplantjes ziet en al die andere groen of rode zelfgekweekte plantjes.
    In April was er nog niets, dus ik vind dat jullie heel goed bezig zijn, al dan niet met hulp van Pierre en zijn moeder.
  4. Bakker:
    30 mei 2022
    Zelfs onze wijnrank vliegt de lucht in. Misschien wel druivenplukken in augustus;-)
  5. Marja:
    30 mei 2022
    Goed bezig, al doende leert men. Tip voor de koolgewassen: span er een net boven voor de koolwitjes (vlinder). Anders vreten ze je hele handel op :-)
  6. Bakker:
    30 mei 2022
    Heb, das een goeie. Had al gezien dat er ook 'iets' aan de kool heeft gezeten..
  7. Els de Haas:
    30 mei 2022
    Ik wil ook een moestuiuiuiuiuin!
  8. Piet en Anja:
    30 mei 2022
    Er ging iets mis. Wat komt er veel op, lekker zo uit eigen tuin. Ervaring leert , volgend jaar gaat het nog beter. Moet je het vaak water geven, of is er een sloot in de buurt. Hebben jullie ook bonen of stokbonen? Veel succes met de gasten. groet van on beide.
  9. Bakker:
    30 mei 2022
    We hebben een eigen bron dus water is geen probleem. Hier vlakbij loopt een beekje maar is intussen drooggevallen. Net als in Nederland veranderd het klimaat ook hier langzaamaan. Maar tot nu toe hebben we wel voldoende water om de tuin groen te houden.
  10. Piet:
    30 mei 2022
    Geweldig hoe jullie het doen. Iedereen mag het verbeteren, maar de kreet: als ik jou was....Laat maar. Je moet het zelf doen en ervaren en leren. Ga door, houd vol.
  11. Bakker:
    30 mei 2022
    Haha, precies. We houden moed ex-medereizigers!
  12. Kees en Yvonne Wassink:
    30 mei 2022
    De aardbeien smaakten goed hoor. En de rest wat in het avondeten was verwerkt smaakte ook voortreffelijk. Sowieso had de kok heel goed zijn best gedaan .
  13. Bakker:
    30 mei 2022
    Die aardbeien waren handgeplukt en op de knieën erbij zo laag.
    Nu was het nu nog supermarktgroente, moet je nagaan als het uit eigen tuin is ;-)
  14. Vrouwgje:
    30 mei 2022
    Geen tips gekregen van pa Gruppen? Hij heeft zelf ook jaren een moestuin gehad en thuis hadden we ook een flinke lap.
  15. Bakker:
    30 mei 2022
    We kennen alleen de horrorverhalen van de bonen die Jan moest plukken in vakanties haha
  16. Ines:
    31 mei 2022
    Goed bezig!
  17. Angelique:
    9 juni 2022
    Nou niet alleen Jan hoor! hahah, pfff wat een werk was het altijd weer, maar gezonder kan je je groentes niet krijgen, het ziet er al prima uit, ben zelf bezig met aardbeien en tomaatjes, nou ben benieuwd mij kennende? lollll, en hoe bevalt het wonen daar verders?
  18. Bakker:
    9 juni 2022
    Haha jullie werden goed aan het werk gezet! Aardbeien halen we hier elke dag een bak vol vanaf (maar deze stonden er al),, tomaten en komkommer ben ik mee bezig maar lastiger, we gaan het zien :-). En verder gaat het goed met ons hoor :-). Hopelijk ook alles goed met jullie?!
  19. Alex:
    9 juni 2022
    Groene vingers, tja genoeg gekweekt maar dat kon je niet rauw eten zeg maar maar waar jullie mee bezig zijn, nee geen kaas van gegeten maar ik heb wel altijd oren naar zelfvoorzienend leven zoals je eigen eten verbouwen zonnepanelen en het liefst nog een paar flinke thuis accu's die niet te betalen zijn maar dat terzijde en een eigen waterbron is dan natuurlijk ook noodzakelijk maar goed wij moeten het doen met onkruid tussen de tegels en dan houdt het wel op.
    Verder gaat hier alles zijn gangetje, ben veel aan het werk want iedereen wil volgens mij de corona tijd inhalen dus 15 uur werken op een dag is geen uitzondering en ik kan je wel vertellen dat er grof gebruik gemaakt wordt van mijn grote rijbewijs want ik pruttel van het ene festival naar het andere ach dat houdt het werk ook een beetje leuk.
    Verder top op te lezen dat het daar goed gaat
  20. Angelique:
    10 juni 2022
    Ja hier alles prima! wat Lex al zegt, is veel aan het werk, dus zit vaak alleen te eten, dat is wel even wennen na de corona tijd voor mij. Maar gelukkig hebben ze weer werk. Och wat een vreselijk werk waren die peulen, had er haast nachtmerries van. Tis in ieder geval gezond en onbesproeit, en heb je naast gasten ontvangen, er een mooie hobby bij. Zodra we een keer tijd hebben, komen we natuurlijk jullie kant een keer op, en zet me niet aan de peultjes hahaha.