13. Heet, heter, heetst!

24 juli 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

Hartje zomer is het intussen. Met de dagelijkse achtergrondgeluiden van de Tour de France (lekker even wegdutten en dan wakker worden nadat er gefinisht is..), veel zon en bovenal bijna dagelijks alle kamers bezet zijn we ook echt in het hoogseizoen beland. Heel veel gasten die wij hier krijgen zijn op doorreis naar nog warmere oorden.
Een top 3 van doorreizigers: 1. Ardeche 2. Drome 3. Alpen. Ongetwijfeld staan de heftige beelden van de bosbranden in Zuid- West Frankrijk op het netvlies. Gelukkig is dat hier niet al is het ook voor deze regio (naar verluid) ook wel droger en warmer dan doorgaans. Het beekje wat bij ons vlakbij altijd veel water afvoert in de wintermaanden staat nu intussen al dik 2 maanden droog. Alleen bij een langdurige regenbui wil ie weer even kortstondig wat water laten kabbelen.

De warmte slaat hier ook in alle hevigheid. Sinds mei woon-werk-slapen we in een korte broek. Vrijwel elke dag zon en heel soms een klein buitje. De vallei waar we zitten heeft de eigenschap dat er regelmatig een zeer verkoelend windje (soms stormkracht) overdag staat, het s'avonds en s'nachts erg afkoelt en dat de buien eigenlijk altijd rondom langs gaan. Dan zien wij het in de verte rommelen, donderen en bliksemen en dan vallen er bij ons welgeteld 3 spatjes. Geen noodweer dus gehad tot nu toe. Al vind de tuin het waarschijnlijk wel jammer, deze wordt geler en geler. We sproeien wel behoorlijk bij intussen.

En ook daar leer je weer van bij :-) Het was ons opgevallen dat het veldje aardappelen steeds minder werd. De blaadjes waren prachtig groen maar werden geler en geler, en langzaamaan begonnen het mooie groen verder weg te schrompelen. Wij natuurlijk nog meer sproeien maar het leek niet te helpen. Tot er op een ochtend op de deur geklopt werd; Wijnboer Pierre met een sproei-ding op zijn rug. Of ik even mee wilde komen. Hij had een biologischdynamisch spulletje bij zich welke hij op tomatenplanten, sperziboon en ook op de aardappels sproeide. Wat bleek nu; de bladeren van de planten (en ook wijnranken naar het schijnt) kunnen slecht tegen het verkalkte water wat wij hebben. De combinatie met de zonkracht zorgde er juist voor dat ze al dat spoeiwater dus niet konden waarderen. Je moet het maar weten als groente-tuin-man-in-opleiding. Vergeten we nooit meer. Nu dus een avondtaak om veel meer plantjes alleen onderaan de stronk water te geven met een gietertje. Druk-druk-druk.

Wat doen we verder? Waar mogelijk zoeken we de verkoeling bij Lac de Liez, een prachtig stuwmeer nabij Langres waar je heerlijk in de koelte kunt genieten met af een toe een plons in het koele water. We bezoeken eens een vide grenier (brocantemarkt), lezen een goed boek en drinken een drankje. La douce France!
Verder hebben we de komende weken een heel erg gevuld huis, wat aanhoud tot bijna eind augustus. Dan gaan we nog een weekje naar Nederland met enkele feestjes en familiebezoeken om vervolgens het naseizoen alweer in te gaan. Hoezo, de tijd vliegt?

Ik ga weer naar mijn hangmat, bon dimanche!

1. Lisanne:
    24 juli 2022
    Aahh ja..zo leuk om jullie weer te zien in september!
    En tot die tijd..succes met de gasten en lekker genieten van t Franse zonnetje!
  2. Ines:
    24 juli 2022
    Mooi dat het meteen al zo goed loopt! En ja, wat een prachtig weer is het al die tijd…een flinke bui voor de natuur en om de tonnen weer te vullen zouden we wel op prijs stellen!
  3. Sandra:
    24 juli 2022
    Ook wij verheugen ons erop om in augustus weer te komen. Heerlijk in de zon en we kunnen helpen met water geven. Zo zijn we ook wel weer.
    Tot over een paar weken!
  4. Joop & Tineke Hazeu:
    24 juli 2022
    En hoe gaat het met jullie beesten? Een dierendouche aangelegd?
    Succes en gauw tot wederhoren

Joop&Tineke
  5. Wilma van Bambost:
    Hey luitjes! Leuk om weer mee te lezen met jullie "wilde" avonturen 😀
    Fijn dat de kamerbezetting lekker doorloopt! Daarmee ook veul beddegoedwas. 🛏🛏🛏Heel even schieten de beelden van Chateau Meiland door m'n hoofd! Hahaha, sorry🙃
    Onze vakantie in La douche France zit er weer op. Morgen weer aant werk.
    Geniet lekker daar en hou je hoofd koel 🍦
  6. Koen Koenderink:
    24 juli 2022
    Hier is het ook weer een paar dagen bloedje heet, maar volgende een stuk minder met wat regen. Goed voor de plantjes en je hoeft niet te sproeien🤣🤣
  7. Els de Haas:
    24 juli 2022
    Hier in Dordt is het ook heet! Vandaag een ritje met de Waterbus naar Rotterdam, het nieuwe museumdepot van Boymans bekijken. Lekker windje op het dakterras! Over 2,5 week zijn we er weer!
  8. Angelique:
    25 juli 2022
    Hier ook warm en ontzettend benauwd, het zal vandaag en morgen gelukkig minder zijn, en ach als het dan te heet is dan een heerlijke duik in ons zwembad. Ja tuinieen moet je me ook niet vragen, snap dat al helemaal niet, een vetplant gaat bij mij al dood, knap of niet, moet wel zeggen heb een tomaten plant buiten, en dat begint er goed uit te zien, veel water zijn ze nodig in ieder geval, dus verzuipen doe ik ze niet, alles goed met de husdieren en de warmte? ons vogeltje doety het bijzonder goed gelukkig, altijd maar afwachten als je er 1 moet opvoeden, hij probeert nu te vliegen, maar dat lukt nog niet helemaal, komt vanzelf. Heel veel plezier met familie en gasten, en mooi dat het goed loopt. Kisssss