4. Ditjes en datjes

8 februari 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

De laatste weken komen we in een rustiger vaarwater. De kachel brandt dagelijks, het is rustig winterweer en we zijn daadwerkelijk gestart met de voorlopig grootste verfklussen. De keuken, gang en wc van ons gedeelte zijn intussen onder handen genomen en zijn weer fris of bijna fris. Verder zijn we ‘druk’ met zaken regelen. Zo hebben we onze vuilnisbak om moeten wisselen van een 1-persoonshuishouden naar een 2-persoons. We kregen snel bericht wanneer het mogelijk was. We keken elkaar eerst aan of we het nu goed hadden begrepen dat we zelf de vuilnisbak moesten meenemen naar een dorp een half uur verderop om deze daar om te wisselen? Ja dus, allemaal zaken die je in het Nederlandse niet op deze manier gewent bent geweest. Maar hop, de bak in de kar en naar het adres waar de we bak moesten omwisselen. Onze gegevens waren bekend en konden met wat kleine plichtplegingen de grotere bak meenemen. We maken hier maar gebruik van 1 bak voor restafval. Papier en plastic wordt gescheiden en daar we de zakken die we meegekregen hebben bij het gemeentehuis gebruiken.

Wat echt wennen is betreft het gebruik van Electra. Er zijn tussen 1 november en 31 maart 22 dagen waarop het tarief van het elektra extra duur is. Hiervan waren we wel op de hoogte, dit was ons van te voren wel verteld. We hebben een lampje boven de deur hangen waarop duidelijk te zien is wanneer het dure tarief geldend is. Je hebt er bijkans een extra lamp bij. Automatisch ga je elke keer wel boven de deur kijken of het lampje brand maar dit was in de eerste anderhalve week nog niet het geval.
Maar ja, toen het lampje de eerste keer ging branden hebben we gelijk al onze elektrische kacheltjes maar uitgezet van schrik. De vaatwasser, wasmachine of droger kan je dan beter ook maar niet aanzetten tijdens het lampje. Omdat we in die periode zonder verwarming zaten gingen toch af en toe maar de elektrische kacheltjes aan anders vroren we vast 😊. Intussen zijn we aangemeld via de website en zien we aan de hand van een speciaal e-mail alert wanneer de dure dagen er aan komen. We hebben al wel gemerkt dat dit vrijwel altijd tijdens extra koude dagen is. Onder koud verstaan wij vrieskou tot een graad of 5 onder nul en overdag een graad of 2 max. 3. Heerlijk winterweer dus.

Tot slot hebben we onze eerste stappen gedaan voor de inschrijving van de micro-entreprise (het franse equivalent voor onze eigen b.v.).  We wisten vooraf dat we nog niet alle benodigde documenten hadden waardoor we de inschrijving nog niet volledig konden doen. We kregen 1,5 dag later al een aangetekende brief voor retour met de kanttekening dat het document nog onvolledig was. Sommige dingen kunnen dus wel echt snel haha.
De ontbrekende stukken hebben we ondertussen aangetekend op de brievenbus gedaan en gaan we ervan uit dat we vanaf 1 maart ingeschreven staan zodat we alles in NL ook verder kunnen afwikkelen. Op 16  maart mag Henriëtte de Franse cursus ‘sociale hygiëne’ gaan volgen zodat wij als we avondeten (table d’hôtes) aanbieden aan de gasten (wat we ook zullen gaan doen) we ook een ook een alcoholisch drankje mogen serveren. Deze papieren hadden we beide in NL maar gelden deze hier niet. 1 Europaaaaaaa.....

1. Els de Haas:
    8 februari 2022
    Voortvarend te werk gegaan zeg! En ook nog even sociale hygiëne halen, gaat vast lukken. Goed voor je Frans, succes!
  2. Bakker:
    9 februari 2022
    We hebben het zooo druk...haha. Die sociale hygiëne komt goed!
  3. Sandra:
    8 februari 2022
    Jullie gaan met grote stappen vooruit, gewoon letten op het rode lampje maar verder gaat het echt prima vooruit. Nu nog je sociale hygiëne halen Henriëtte en we kunnen savonds ook bij jullie “ dineren”. Dat zal smullen worden👍👍👍
  4. Bakker:
    9 februari 2022
    Stokbrood en wijn kun je krijgen!
  5. Koen Koenderink:
    8 februari 2022
    Veel succes en sterkte met de andere klussen, maar dat is jullie wel toevertrouwd. Overigens neem ook op tijd jullie rust, want nog even en dan moeten jullie vol aan de bak.
  6. Johan en Tineke Bosch_Helfferich:
    8 februari 2022
    Mooi te horen dat jullie goed bezig zijn.
    het zijn wel allemaal uitdagingen.
  7. Bakker:
    9 februari 2022
    Zeker! In Nederland weet je vaak wel de weg letterlijk en figuurlijk. Hier is het nu 1 grote ontdekkingstocht haha
  8. Joop & Tineke Hazeu:
    8 februari 2022
    Gaat het kenteken van de auto ook veranderen? Of ga je een "franse" auto aanschaffen, b.v. een lelijke eend?
  9. Bakker:
    9 februari 2022
    Oee, gevoelig onderwerp Joop. Dat eerste niet overigens hoor, we krijgen inderdaad een Frans kenteken. Nee, de aanschaf een Franse auto is wel een twistpunt(je). Eelco wil soms wel graag zo'n soort Citroen C15 (zo'n oude Visa bestelbusje zeg maar)..gewoon gemakkelijk om rommel te vervoeren. Of dat het gaat worden zal vast gepubliceerd worden via dit medium :-)
  10. Angelique:
    9 februari 2022
    Nou wel even wennen dus dat veel er anders gaat dan hier, maar daar wen je op den duur ook wel weer aan. In ieder geval goed bezig! en zus s6 met je cursus, maar dat komt wel goed. XXX
  11. Bakker:
    9 februari 2022
    Ja joh, over een half jaar dan weten we niet beter :-D
  12. Piet en Anja:
    11 februari 2022
    Fijn dat het met het schilderen goed gaat, het wordt dan meer jullie eigen stekje. wanneer komen de gasten in jullie verblijf? we gaan de goede tijd weer tegemoet voor het rode lampje. veel sterkte met de vervolg klussen.
  13. Bakker:
    21 februari 2022
    We hopen vanaf april gasten te mogen ontvangen! Hebben we nog even de tijd om alles op de rit te krijgen. Groetjes!!
  14. Lisanne:
    11 februari 2022
    Groetjes uit meppel
    Liefs lisan
  15. Annemieke:
    12 februari 2022
    Wat leuk toch al die verhalen met de verschillen die er bestaan met Nederland. Top dat jullie het meeste van te voren al wisten en niet tegen te veel problemen wat dat betreft aanlopen. Succes met verder schilderen en de cursus natuurlijk!!