6. Adem in, adem uit

2 maart 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

Hoe voelt dat nou om te emigreren? Eerlijk antwoord is dat het super tof en spannend is, je heel veel leert over jezelf en ontdek maar soms wordt je er ook moedeloos van. Want je vergeet soms even hoe Nederlands je bent. Je bent en denkt op en top Nederlands en je moet soms echt omschakelen. Hier kan je je echt niet op voorbereiden al denk je van wel. Want in Frankrijk gaan toch echt wel heel veel dingen anders (overigens denken we dat dat voor heel veel andere landen ook geldt).. Ken je dat, een vicieuze cirkel? Dan kan je je voorstellen dat dat soms best frustrerend is.. Want als Nederlander (want dan zijn we nou eenmaal en dat verandert niet in 8 weken) wil je alles gelijk geregeld hebben, bam-bam-bam, huphup. Dus in de benen en gaan met die banaan. Maar dan blijkt bijvoorbeeld dat je voor het openen van een bankrekening een Frans telefoonnummer nodig bent. Dat klinkt simpel, even online een nummer regelen. Maar voor het aanvragen voor een Frans nummer heb je een Frans bankrekeningnummer nodig. Echt? Ja echt. Dan regel je toch eerst een Frans bankrekeningnummer. Tsja, daar vragen ze naar je Franse telefoonnummer anders kunnen ze geen verificatie SMS sturen (0031 kunnen ze bijna nergens in het systeem invoeren). Voel je de cirkel? :-P. De Franse bankrekening was geregeld, het NL telefoonnummer was nog wel een probleem maar… we kunnen intussen betalen, we hebben zelfs een pas! Toen het nummer aanvragen. En dan stuit je weer op bepaalde zaken dat je als contact nummer een Frans nummer moet opgeven.. Hoe dan? Hier kom we in een ander verhaal op terug;

We zijn bezig onze auto te importeren. We hebben hiervoor iemand ingeschakeld om het administratieve deel te regelen met name voor het invullen van de franse documenten. So far, so good want we hebben we alleen nog een Export document nodig. Hiervoor moet je je Nederlandse kentekenplaten opsturen en dan wordt het exportdocument digitaal opgestuurd en kan je officieel de auto importeren.
Maar het wordt wel geadviseerd om in Frankrijk je auto alvast te verzekeren om zorg te dragen dat  niet met een onverzekerd gat zit. Als je auto in NL eenmaal op ‘export’ staat ben je officieel niet meer verzekerd volgens de Nederlandse verzekering. Dit konden we doen in Bourbonne-les-Bains op ongeveer 12 minuten rijden hiervandaan. Leuk weetje, waar in NL geen enkel bank- of verzekeringskantoor fysiek te bezoeken is heb je hier in een kleine plaats als Bourbonne nog een legio keuze. Zoveel dat je niet weet wat je moet kiezen :-P. We gaan rechtstreeks bij het kantoor waar we onze huis- en inboedel verzekerd hebben maar binnen 5 minuten staan we weer buiten met het antwoord dat het niet kan. Toch is dit ons geadviseerd, wat nu? Er schiet van alles door je hoofd in allerlei doemscenario’s en onmogelijkheden. Voor de afleiding zijn we boodschappen gaan doen en naar huis gegaan. Onverzekerd rondrijden is een grote gok, dat voelt (als Nederlander die zekerheid als fundatie heeft) niet goed.
Dan maar naar  je verzekering in NL bellen maar ook daar kom je niet verder. Het is wel gemakkelijk als je in NL bent want dan lever je je platen in bij een RDW kantoor, krijg je een tijdelijke verzekering en moet je binnen 2 weken alles in Frankrijk geregeld hebben. Maar dat is nu juist het probleem; we zitten in Frankrijk! Nadat we alles weer naast ons hadden neergelegd zijn we maar bij een ander verzekeringskantoor naar binnengestapt.  Geen enkel probleem zegt de vriendelijke fransman. Pff snap jij het nog?

Zo kunnen we nog een voorbeeld opnoemen en dat is de laatste is het opzetten van onze eigen micro entreprise. Dit kan tegenwoordig online. Eind januari alles opgestuurd (met wat Nederlandse hulp hier komen we in een ander verhaal op terug). Vervolgens krijgen we 2 dagen later een aangetekende brief met een afwijzing, het blijkt niet te kunnen dan 2 weken voorafgaand aan de startdatum van je bedrijf (en we hadden ons ten doel gesteld vanaf 1 maart officieel te starten).

We wisten dat enkele stukken ontbraken dus hebben we gemaild met de vragen over de ontbrekende stukken. Je krijgt gewoon geen reactie.. dus toch maar gebeld. Wat bleek? Het dossier was gesloten en we moesten de aanvraag opnieuw doen. Oké doen we dat. Alle stukken nu wel compleet toegevoegd en na 2 dagen wederom een aangetekende brief. Nu zal het wel geregeld zijn toch? Nee! Weer afgewezen want, zo werd geschreven dat de stukken in het Frans toegevoegd moesten worden. Stukken aangevraagd in het Frans bij onze oude woongemeente en we konden bellen voor een afspraak, yes! Om vervolgens weer met vraagtekens de verbinding te verbreken. De mevrouw van de betreffende organisatie heeft namelijk aangegeven de genoemde vereiste stukken die in de brief vermeld staan helemaal niet nodig te zijn. Kom maar gewoon maandag 28 februari naar ons kantoor in Chaumont dan regelen we het wel even’. Hogere wiskunde, je moet het maar snappen!

Om het verhaal positief af te sluiten; we kunnen met trots melden dat we met Ferme Adrien officieel vanaf 1 maart bestaan!

P.s. dit verhaal is grotendeels geschreven voordat we in deze zeer explosieve wereld terecht zijn gekomen met alle gevolgen van dien. Al onze ‘ervaringen’ kunnen we sindsdien wel heel erg in perspectief zetten zoals jullie zullen begrijpen....

1. Marja:
    2 maart 2022
    Het is een intensieve tijd, die hele transitie (woord geleerd van anderen die wonen en werken in een ander land). Vermoeiend ook. Sterkte en vergeet niet gewoon maar van elkaar te genieten. De zon schijnt. Knuff
  2. Bakker:
    4 maart 2022
    We genieten er zeker van. Vooral als de zon overdadig schijnt :-)
    Wel pas de laatste dagen hoor
  3. Sandra:
    2 maart 2022
    Pfffff, wat een vermoeiende tijd hebben jullie maar goed dat we gauw langs komen kunnen we onder het genot van een glaasje er allemaal hartelijk om lachen maar chapeau oftewel petje af voor jullie, het lukt jullie toch maar wel. Tot gauw hoor
  4. Kristma:
    2 maart 2022
    Het begint toch echt wel een beetje op “ik vertrek” te lijken, ha, ha.
    Benieuwd naar jullie volgende avontuur.
  5. Bakker:
    4 maart 2022
    Niet teveel lachen hè ;-)
  6. Annemieke:
    2 maart 2022
    Wat fijn dat jullie na alle obstakels en beslommeringen nu officieel van start kunnen met Ferme Adrien!!!
    Gefeliciteerd en heel veel succes.
  7. Bakker:
    Dank!
  8. Annemieke:
    3 maart 2022
    Wat fijn dat jullie na alle beslommeringen toch op 1 maart van start zijn gegaan met Ferme Adrien!
    Gefeliciteerd en heel veel succes!
  9. Wilma van Bambost:
    3 maart 2022
    Hey luitjes! Wat een gedoe allemaal he? Dat bedenk je van te voren toch ook niet? Succes met alles hoor!
    Het zal wel goedkomen, is het niet links om, dan wel rechts om. Het is tenslotte Frankrijk.. Doucement is het woord! Gefeliciteerd met de opening en heul veul succes!
  10. Bakker:
    4 maart 2022
    Precies, gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
  11. Koen Koenderink:
    3 maart 2022
    Vive la DOUCE France!!!!!
  12. Alex:
    3 maart 2022
    Nederland is nu eenmaal een efficient landje en dat het dus ook anders kan hebben jullie aan de lijve kunnen ondervinden het vreemde is dan natuurlijk wel dat het bij de 1 niet mogelijk is en dan loop je bij de buurman naar binnen en dan is het allemaal geen probleem....tja als het allemaal maar geregeld is maar frustrerend is het wel.
    En natuurlijk spelen er op de wereld hele andere dingen momenteel maar dat is altijd al geweest alleen dit is uiteraard in het nieuws en dat niet alleen we krijgen er allemaal mee te maken, denk alleen al aan brandstof prijzen, gas prijzen en er zit natuurlijk nog veel meer aan te komen en dan het menselijk leed, tja een hoop militairen zijn gewoon voor gelogen en een groot gedeelte van de inwoners van Rusland snapt eigenlijk niet waar die Poetin mee bezig is.
    Dat neemt niet weg dat we allemaal ons eigen leven hebben en dat we er allemaal het beste van proberen te maken en we daar natuurlijk zo mee bezig zijn dat we zo nu en dan het grote geheel uit het oog verliezen en je kan er ook niet 24/7 mee bezig zijn want dan heb je helemaal geen leven.
    Ik vind het mooi dat uiteindelijk toch alles geregeld is hetzij met een omweg of dan toch eigenlijk ook weer niet...zou daar de franse slag vandaan komen??....maar goed als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat en het gaat bij jullie nu dus de goede kant op.
    Nu hopen op een hoop toeristen en dat jullie jullie doelen gaan behalen waarvoor jullie daar gekomen zijn.
    Groetjes van ons
  13. Bakker:
    4 maart 2022
    Boek Franse slagen inderdaad. Komt vast goed!
  14. Johan en Tineke Bosch_Helfferich:
    Wat een verhalen.
    Wij hopen dat het voorjaar nu mag beginnen voor jullie.

Groeten Tineke en Johan.
  15. Bakker:
    4 maart 2022
    Haha, ja we hebben wel wat te vertellen zo. Of beter gezegd we maken wat mee. Het voorjaar is hier al begonnen!
  16. Piet en Anja:
    5 maart 2022
    Gefeliciteerd dat je het nu officieel mag noemen dat je van start kan gaan, het heeft veel energie gekost en een hoop gedoe. Op naar het volgende avontuur, en maar hopen op veel gasten. De zon is gratis warmte dat scheelt in deze tijd. Blijf genieten met wat je voor ogen had en boven al van elkaar. groet Piet en Anja
  17. Bakker:
    6 maart 2022
    Genieten doen we zeker hoor! We beseffen ons echt op wat voor een mooi plekje we wonen! En die zon doet je heel goed, maar die schijnt in NL ook volop :-)
  18. Vrouwgje:
    6 maart 2022
    Ja dan zit je Nederlandse mentaliteit je wel in de weg. Maar moeilijkheden zijn er om overwonnen te worden. De beloning als het dan echt gelukt is zal je steeds meer waarderen. Ik heb wel door dat het niets voor mij zou zijn. Zal gedeeltelijk aan de leeftijd liggen, maar die Franse slag .... Gelukkig dat jullie nu enorme stappen maken, nu nog de gasten.
  19. Bakker:
    6 maart 2022
    Nou je schrikt soms echt van jezelf hoe gehaast je als NL bent en dat vergt wat aanpassing maar dat gaat steeds beter hoor :-). Denk dat emigratie, waar je ook heen gaat uitdagingen kent maar je leert ook ontzettend veel. En, maar dat komt nog wel een keer aan bod, zijn de inwoners hier super vriendelijk en hulpvaardig!!
  20. Angelique:
    8 maart 2022
    Pfff wat een gedoe allemaal, toch ergens blij dat ik in Nl woon, en zoals jullie al zeggen je bent het leven hier gewend. Voor jullie is het even een ommezwaai, nou ja even? :)
    maar daar komen jullie ook samen wel weer uit, de aanhouder wint.