7. L'amour tourjour

10 maart 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

Iedereen kent het vast uit eigen ervaring. Steelse blikken. Beetje nutteloos in de buurt hangen. Uitdagend kijken en vooral proberen op te vallen met gekke disco-dans moves voor een potentiële nieuwe partner. In een ver verleden of juist recentelijk hebben we dat allemaal vast wel eens meegemaakt.
Heel de dag door worden we momenteel geconfronteerd met de lente-, gevoelens, kriebels en kolder in de kop. Door het zonnige weer is het bij uitstek de gelegenheid om de bloemetjes eens buiten te zetten. Uitsloof gedrag waar je u tegen zegt en bovenal voor ons ongekend gedrag waardoor we er geen kind aan hebben s’avonds. U zult het vast al begrepen hebben maar dit gaat niet over ons. Die tijd hebben we wel gehad als je ruim 15 jaar bij elkaar bent en 7 jaar getrouwd bent ;-)

Nee, dit gaat over onze dikke rode kater Jip. Jip wordt deze zomer 4 jaar en leek voorbestemd als de eeuwige vrijgezel. Jip is liever lui dan moe en Jip is vooral een lieve dikkerd. Maar Jip is momenteel verliefd. Heeft overal de lentekriebels en is soms onherkenbaar anders dan zijn baasjes gewent zijn.
Dat Jip een lieve kat is dat weten velen van jullie ongetwijfeld. Altijd in voor (veel) aandacht, kopjes geven en bovenal altijd in de weg liggen. Daar houd Jip van. Liggen. En met zijn ruim 6 kilo ligt er dan ook echt wel een stuk vlees voor je voeten.
Maar Jip heeft sinds kort een vriendinnetje. Minoes. Minoes is de jonge poes van buurvrouw Gabi welke zij afgelopen najaar heeft aangeschaft voor de gezelligheid. Een prachtig katje (Cypers- grijs gestreept) met een dikke plumeau als staart. Jonge katten zijn nogal onstuimig, vliegen door het hele huis en zijn niet moe te krijgen. In de keren dat wij bij buurvrouw Gabi op de thee komen gaat het altijd over Minous. Dat Minous ontdeugend is. Dat Minoes s’avonds altijd slaapt. En dat Minoes als een wervelwind door het huis vliegt en…dat ze met een dikke rooie kat op stap gaat. Jaja, met onze Jip dus. Die krioelt dus met het buurmeisje. Buurvrouw Gaby vertelde met een grote glimlach dat ze zag dat Minoes van afstand Jip bestudeert en dan opeens een aanloop neemt en Jip om de hals vloog. Onze dikkerd wist natuurlijk niet wat hem overkwam, al die vrouwelijke aandacht van zo’n jong dinkie. Intussen zijn we enkele weken verder en liggen de verhoudingen al in een vergevorderd stadium van wat je een heuse relatie mag noemen.

Alwaar Jip altijd te boek stond als uitslaapkat wil meneer de laatste weken nu wel elke ochtend zeer op tijd naar buiten. En warempel, Minoes zit al heel vaak in de buurt te op haar lover te wachten. Te wachten op haar grote hunk. Die heeft het wel eerst heel druk. Moet dan eerst even een plasje doen in het prachtige perkje waar de tulpen proberen te bloeien. Daarna eten. Nog een keertje de tuin aanharken maar daarna is het zover en heeft meneer tijd voor zijn geliefde.

Liefde is: samen in de kruidenkas zitten. Samen tijgeren door het lange gras op zoek naar vogels/muizen/iets. En. Jawel. In bomen klimmen. Minoes leert onze Jip gewoon om in de boom te klimmen. Het is vooral heel leuk te zien dat de katten het zo goed met elkaar kunnen vinden en intussen het hele erf bewaken. Zwerfkatten van een nabij gelegen stal zien we intussen niet meer. Die durven zich, met onze eigen Bonnie & Clyde, vast niet meer op het erf te vertonen.

S’avonds is Jip echter totaal uitgeput en zit er vrijwel geen leven meer in als hij zich met enige moeite op zijn vaste stoel hijst. Hij ligt vrijwel op dezelfde manier wanneer we s’avonds naar bed gaan en we s’ochtends vroeg weer in de kamer komen. Zo moe is ie. Te moe om zich zelfs maar s’nachts te bewegen. Dromen over zijn Minoes.

En wat vind Puk van de verkering van zijn stiefbroer? Zodra die Minoes ziet probeert ie met grof geweld de liefde te verbieden (lees wegjagen met een hoop gegrom en geblaf)!

1. Hennie en Bram:
    10 maart 2022
    Wat geweldig leuk geschreven weer, heb het met plezier gelezen
  2. Sandra:
    10 maart 2022
    Hahaha schitterend verhaal, leuk geschreven zie het zo voor mij, die lieve Jip. Zwaar leven heeft hij momenteel, hoop dat het nog even “ aan” blijft tussen Minoes en Jip.
    Kunnen we er nog van meegenieten.
  3. Marja:
    11 maart 2022
    Geweldig! Ga een boek uitgeven...ik teken alvast in
  4. Els de Haas:
    11 maart 2022
    Ik zie ze zitten, saampies in die boom! Leuk hoor 😁!
  5. Vrouwgje:
    14 maart 2022
    Jip op vrijersvoeten; wat leuk geschreven. Ik heb hartelijk zitten lachen.
  6. Piet en Anja:
    16 maart 2022
    Wat een mooi verhaal. Vergeet ze niet op de foto te zetten. Tot jullie volgende verhaal.
  7. Bakker:
    20 maart 2022
    De foto's staan er intussen op :-)
  8. Angelique:
    17 maart 2022
    ik heb nog geen boek geschreven, maar kan het jullie zo laten doen haha, geweldig verhaal weer, misschien komen er straks nog kleintjes?
  9. Bakker:
    20 maart 2022
    Nee kleintjes komen er niet, gelukkig kan dat niet meer :-p
  10. Angelique:
    22 maart 2022
    oh had wel leuk geweest.
  11. Thea van de Kraats:
    30 maart 2022
    Wat een heerlijk verhaal.