8. Le week-end d'ouverture

3 april 2022 - Coiffy-le-Haut, Frankrijk

Le grand depart: zo wordt altijd de Tour de France genoemd bij de start van s'werelds grootste wielerronde. Voor de sportleken onder ons, dit is na de Olympische spelen, F1 en diverse voetbalkampioenschappen een van de belangrijkste sportevenementen van het jaar. Leuk weetje; vrijdag 8 juli is de finishplaats La Planche des Belles Filles op zo'n anderhalf uur rijden vanaf hier. We hebben nog kamers vrij voor die dag...
Maar goed. De grote start dus. Laat het nu toevallig vrijdag 1 april zijn en geen grap. Wanneer Nederland in rep & roer is met sneeuwladingen, codes geel, rood en pimpelpaars was het voor ons de dag dat ons seizoen officieel geopend werd. En laten we nu direct 3 kamers op deze dag verhuurd hebben! In de week voor de opening konden we beide wel merken dat we wat meer spanning aan het opbouwen waren. Diverse klussen en pietluttigheden moesten we nog afronden, klaarmaken en vooral doen. En laat dan opeens dat waslijstje per dag groter worden tot een waslijst van heb ik jou daar. Met een ijzeren discipline probeerden we de week zo efficient en gericht in te vullen om alles op tijd klaar te hebben
Een kleine greep uit onze hersenpan; wat doen we voor ontbijt serveren, avondeten, welke wijnsoorten :-), verschillende drankjes, is alles wel schoon, hebben we genoeg in huis, hoe gaat dit-hoe gaat dat etc. etc. etc.

Het was voor ons een gekke gewaarwording. We werken intussen 9 jaar samen in de toeristische sector waarvan Henriette alleen ook nog het dubbele aan werkervaring in de sector heeft. Hebben daarin wel (tien)duizenden gasten mogen ontvangen maar dit voelt dan toch weer compleet anders omdat we ons wel in een andere tak van sport begeven en we in deze vorm nog niet op veel ervaring kunnen terugvallen.
Kortom, 1 april zou het gaan gebeuren. We hadden vrijdagochtend nog een afspraak bij het Office du Tourisme van Bourbonne-les-Bains (Bourbonne is de dichtstbijzijnde grootste stadje in de buurt). Ook hier een ietwat treurig verhaal over de laatste Covid-jaren. Met een grote Spa, de thermische baden, een Casino en een behoorlijk aanbod van winkels, markten en voorzieningen kent Bourbonne momenteel een moeilijke fase. Veel (culturele) activiteiten moeten echt weer opgestart worden. De weekmarkt die nog niet druk is, de thermische baden die maar deels open zijn, de toeristenstromen die nog niet op gang zijn gekomen en is het te hopen dat dat in de komende maanden weer de tijd van voor de Coronaperiode terugkeert. Bepakt en bezakt met foldermateriaal was het daarna tijd voor boodschappen en op naar huis. Ondanks de treurnis is het een fantastisch gebied om te bezoeken. Google maar eens op Haute-Marne. Je zult versteld staan!

Nadat we in de middag het grootste deel van de avondmaaltijd konden voorbereiden was het rond de klok van 5-en eindelijk zover. De eerste gasten arriveerden; het waren Frans & Gerrie uit het Zuiden des lands. Net als meer Nederlandse pensionado's doen, ze waren hier voor de afronding van het kopen van een huis hier in de buurt en bleven daardoor 2 nachten bij ons. Later deze middag kwam er ook nog een Belgisch gezin welke onze Ferme als tussenstop had gevonden voor een skivakantie in Italië. Volle bak tijdens het avondeten!
Maar gelukkig, niets aangebakken, gekookt of verprutst en vrijwel een vlekkeloze afhandeling van alle eetstappen. Het is voor ons een andere gewaarwording om met onze gasten mee te eten maar ontdekte eigenlijk deze avond dat dat heel leuk is!
De volgende ochtend dan voor het eerst ontbijt. Ook dit verliep goed. Natuurlijk kom je achter bepaalde dingen wat niet handig is of juist wel maar dat is ook ervaren zodat het steeds makkelijker wordt. Omdat we toch wat verder van een bakker afzitten is elke ochtend vers stokbrood en croissantjes halen wel een uitdaging. Gelukkig zijn daar tegenwoordig heel veel andere mogelijkheden voor. Welke dat zijn? Tja, dat is te ondervinden als je bij ons komt overnachten :-D

De zaterdag verliep verder rustig maar was het wel steenkoud. Een gure noordenwind bracht sneeuw en hagel met zich mee en was het vooral niet aangenaam om buiten te zijn. In de loop van de middag zouden ook de nieuwe gasten voor de nacht aankomen. Wederom een Belgisch gezin want het bleek dat in België de paasvakantie was aangebroken. Onze Belgische gasten kwamen in de namiddag aan en vertelde dat ze onderweg toch wel erg slecht weer hadden gehad. Veel sneeuwbuien wat het zicht zeker op de snelweg dan zeer bemoeilijkt logischerwijs. Zij waren onderweg naar midden-Frankrijk voor een dikke week vakantie.
Ook deze avondmaaltijd liep vrij soepel waarna we relaxed naar de zondagochtend uit konden kijken. Met het ontbijt op zondag klaarmaken en gebruikelijke afscheid nemen van alle gasten zaten we vervolgens rond half elf zondagochtend zelf aan het petit-déjeuner. Voldaan. Ontspannen en vooral met een grote glimlach. De eerste vuurdoop hadden we overleefd en verliep eigenlijk boven verwachting goed.
Logischerwijs zijn we tegen (kleine) dingen aangelopen van het ontbreken van sommige dingen, of anders voorbereiden van zaken. Dat is de ervaring die we mee kunnen gaan nemen naar de volgende gasten die we zaterdag alweer zullen ontvangen. De rest van de maand april is het nog rustig, maar dat is gezien de verloop van het seizoen ook normaal. Wel beginnen de eerste boekingen voor de rest van het jaar nu binnen te druppelen. Bijvoorbeeld dat de wandelaars van het wandelpad GR7 onze locatie weer weten te vinden dus dat geeft veel hoop voor een goed seizoen!

Topweekend om mee te beginnen :-)

Vanmiddag de beentjes omhoog met de Wielrenklassieker Ronde van Vlaanderen op de achtergrond. Kijken naar hoe een ander hard werkt en vooral te hopen dat Mathieu van der Poel wint!

De volgende gaan we het hebben over de Franse gastvrijheid en hoe wij de de bevolking in deze regio hebben ervaren. Bon dimanche!

eerste weekend

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thea van de Kraats:
    3 april 2022
    Gefeliciteerd dat jullie goed door de vuurdoop zijn gekomen 🤣
  2. Bakker:
    Haha ja dank je.
  3. Sandra:
    3 april 2022
    Geweldig gedaan hoor en ik ben erg benieuwd naar de “ uitdagingen” voor het ontbijt volgende week.
    Het avondeten met andere gasten lijkt mij toch ook erg gezellig.
    Wij kijken ernaar uit, tot volgende week👍
  4. Bakker:
    Wij ook! ;-)
  5. Els de Haas:
    3 april 2022
    Wat een ontzettend leuk verhaal weer! Zulke goede herinneringen aan de ferme Adrien en de logeerpartijen daar! De croissants van de Lidl zijn uitstekend op te piepen in de oven. Niet van echt te onderscheiden! 😅
  6. Bakker:
    4 april 2022
    Geen geheimen verklappen hoor! Wel doen we het iets anders haha
  7. Marja:
    3 april 2022
    Toppers! Met recht trots en voldaan terugkijken op een geslaagde aftrap.
  8. Bakker:
    4 april 2022
    Dank dank. Het is fijn dat het zo is gegaan.
  9. Alidaan & Mathilde:
    3 april 2022
    Goed om te lezen, dat het jullie goed gaat!
    Eigenlijk hadden we ook niets anders verwacht👊🏻 Heel veel Succes in komende zomer seizoen👍🏻
  10. Bakker:
    4 april 2022
    Dank! Komt vast goed. Ben al begonnen om de camper/caravanplek in orde te maken ;-)
  11. Piet en Anja:
    3 april 2022
    Van harte gefeliciteerd met jullie 1e succes. We kijken uit naar het volgende verslag. Sterkte met de voorbereidingen.
  12. Bakker:
    4 april 2022
    Dank jullie! Groetjes daar, Mariahoeve weer opgestart?
  13. Lisanne:
    3 april 2022
    Yes!de eerste gasten gehad, top!
  14. Bakker:
    Whiehoeee!
  15. Annemieke:
    3 april 2022
    Wat heerlijk dat het nu echt begonnen is en allemaal ook zo top is verlopen. Dat geeft vast veel vertrouwen voor de toekomst. Succes komend weekend!
  16. Bakker:
    4 april 2022
    Zeker, je weet een beetje beter wat je kunt verwachten. Dat geeft de burger moed. Jullie al ingeburgerd?
  17. Koen Koenderink:
    3 april 2022
    Ik ben nu op de boerderij van mijn vriend Hems, waar ik ondertussen ca. 55 over de vloer kom en dus ook zijn ouders nog goed heb gekend. Even de kundigheden van het boerenbestaan opfrissen, zodat ik volgende week eventueel van nut kan zijn voor jullie.
  18. Bakker:
    4 april 2022
    Heel goed, we zullen de expertise nodig hebben..
    Ploegen is reeds gebeurd, nu moet het belangrijkste nog gebeuren haha
  19. Johan en Tineke Bosch_Helfferich:
    4 april 2022
    Wat fijn dat de vuurdoop er af is .
    Wij zullen dacht ik niet langs komen ,het is te ver op de fiets.
    En ik ben geen fan van auto rijden.
    Maar veel succes.
  20. Bakker:
    4 april 2022
    Hé jammer. Hier vlakbij ontspringt de Maas, dat schijnt een heel mooie fietsvakantie te zijn om te fietsen van hier naar Rotterdam :-)
  21. Vrouwgje:
    4 april 2022
    Reken er maar op dat ik dit zelf wil ervaren in een van de komende maanden. Fijn dat het weekend goed is verlopen.